Hieronder een overzicht van alle zaken die bij het maken van het offerte en het ontwerp een rol spelen
Analyse
Als eerste stap wordt samen met u bepaald wat het doel van de site wordt en wat u ermee wilt bereiken. Dit is het uitgangspunt bij het ontwerp. Achteraf kan getoetst worden of de site aan het gestelde doel beantwoordt.
Domein
Gecontroleerd wordt of de door u gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.
Prijzen
Zijn uiteraard afhankelijk van uw wensen.
Prijzen zijn exclusief de jaarlijks kosten voor huur van het domein.
Zie verder onder hosting en onderhoud
Offerte
Samen met de resultaten van de analyse ontvangt u een vrijblijvende offerte
Basiswebsite
Deze omvat:
Domein | Registratie van een door u gewenste domeinnaam (www.bedrijfsnaam.nl) en aanmaken van de gewenste emailadressen |
4-7 pagina's | Met tekst en plaatjes* |
Opmaak | Zoveel mogelijk in dezelfde stijl als uw bedrijfspresentatie (briefpapier, visitekaartjes, brochures) |
Menu | Een heldere menu-structuur waardoor bezoekers snel vinden wat ze zoeken. |
Mailformulier | Voordelen zijn o.a. dat uw mailadres niet op de site komt te staan (kan leiden tot ongewenste mailingen) en dat u gerichter vragen kunt stellen. Bezoekers hoeven maar één keer hun gegevens in te vullen. De verzender krijgt automatisch een kopie van de mail. Er kunnen ook bijlagen (plaatjes, Word-documenten etc.) mee worden verzonden. Een voorbeeld is het mailformulier op deze site. |
Bezoekers-statistieken | Tabellen en grafieken waarmee u precies kunt zien hoeveel bezoekers de site heeft en welke pagina's bekeken worden. Toelichting. |
E-mail in bedrijfsstijl | Uw e-mail met logo, lettertype en kleuren zoals ook gebruikt in uw brieven en brochures. |
Promotie bij zoekmachines | Door de technische uitwerking zal de website bovengemiddeld scoren in
zoekmachines. Desgewenst kan een speciale zoekmachineoptimalisatie toegepast worden. |
Technisch hoge kwaliteit | Geen gebruik van verouderde technieken als 'frames' Geen toepassing van Javascript voor essentiële functies. Code voldoet aan de 'W3C recommendations' en andere standaards. Efficiënte bouw waarbij inhoud en opmaak gescheiden worden. De site is daarom zeer eenvoudig te onderhouden en uit te breiden. Site is ook geschikt voor slechtzienden en motorisch gehandicapten Snel te laden, ook met een eenvoudige 56k verbinding De site wordt ter (technische) beoordeling voorgelegd aan een groep van internationale deskundigen. |
Printvriendelijk | Probeer uit door deze pagina te printen. De afdruk bevat alleen informatie die echt van belang is. Het menu bijvoorbeeld wordt weggelaten. |
* Maximaal 20 afbeeldingen
Betaling
Na acceptatie door u van het werkend prototype.
"Is dat niet voorbarig? De site is dan nog niet klaar!"
Klopt. Maar een site is nooit helemaal klaar. Vandaar dat ik een stuk gratis
onderhoud bied gedurende de levensduur van de site.
Nadat het prototype gereed is, is mijn werk in feite gebeurd en
is betaling niet onredelijk.
Eventueel kunnen we afspreken dat een deel (90%) betaald wordt.
Extra mogelijkheden
Voor onderstaande opties zijn geen vaste prijzen omdat het afhankelijk is van de gewenste uitvoering. Er wordt alleen een indicatief bedrag (prijzen nov. '03) genoemd.
Mailingen | Zelf eenvoudig periodiek een mailing naar uw klanten sturen. Met persoonlijke aanhef als Geachte
heer Jansen, ... . De mail wordt opgemaakt in de stijl van uw bedrijf
(lettertype, kleurenschema, logo) U krijgt daarbij een eigen mailserver. |
CMS | Opzet waarmee u bepaalde pagina's zoals 'Nieuws' of 'Aanbiedingen' zelf kunt wijzigen.
Kennis
van technische zaken als HTML, FTP, CSS etc. is daarbij niet nodig. Meer informatie |
Catalogus/Webshop | Online catalogus met productspecificaties, afbeeldingen, prijzen en
bestelmogelijkheid. Desgewenst met mogelijkheid om artikelen te sorteren of op te zoeken. Geen onderhoudskosten omdat u de catalogus zelf up to date kunt houden. |
Site in meer talen | Door toepassing van 'slimme' technieken blijft het aantal pagina's van uw website beperkt, waardoor onderhoud eenvoudig en betaalbaar blijft. |
Zoekfunctie | Bijvoorbeeld zoals op deze site. Een bezoeker kan daarmee op basis van een trefwoord de juiste pagina vinden . |
Animaties | Varierend van z.g. 'animated GIF's' tot Flash-pagina's. |
Vormgeving
De vormgeving van de site wordt afgestemd op uw bedrijfspresentatie zoals logo, brochures en briefpapier. Resultaat is dat kleurstelling en lettertype van de site daar naadloos bij aansluiten.
Wat is af te raden*
- Overdreven effecten in de vorm van bewegende beelden.
Deze leiden de aandacht af van waar het om gaat, namelijk de tekst. - Geluid. Veel bezoekers, zoals ikzelf, gebruiken hun PC ook als audio-installatie. Als ze op uw site komen en het pianoconcert wordt wreed verstoord zullen ze niet lang blijven.
- Een 'voorpagina' (een pagina waarmee de site start met alleen maar plaatjes en een button 'entree'). Nadelen zijn dat het slecht is voor de score in zoekmachines en irritatie geeft als iemand uw site vaak bezoekt.
In al die gevallen is ook het nadeel dat het langer duurt voor de site op het scherm staat.
In de meeste gevallen geldt: Bezoekers willen informatie, geen entertainment. Uitzonderingen zijn sites waar dat moois wél functioneel is. Denk bijvoorbeeld aan een site voor kinderen.
* Maar, klant is koning, dus als u vindt dat het mooi is kunt u mijn advies volstrekt negeren.
In een aantal gevallen kan overigens een compromis gevonden worden. Zo kan een site zó gebouwd worden dat een 'voorpagina' met geluid en animatie alleen de eerste keer getoond wordt en daarna alleen op verzoek.
Voorbereiding voor zoekmachines
Wílt u wel gevonden worden?
In veel gevallen is het van belang dat een site door zoekmachines wordt teruggevonden onder bepaalde trefwoorden. In een aantal gevallen vindt een klant het echter niet belangrijk omdat de site via visitekaartjes e.d. onder de aandacht wordt gebracht. Daarbij kan een rol spelen dat men de informatie niet te nadrukkelijk onder de aandacht van de concurrent wil brengen. In dat laatste geval worden zoekmachines zelfs ontmoedigd.
Waardoor wordt een site gevonden?
Aanmelden bij zoekmachines speelt maar een beperkte rol. Belangrijker zijn
het technisch ontwerp, de teksten en verwijzingen vanaf andere sites
Ik garandeer dat de site in alle grote zoekmachines is terug te vinden. Op welke
plaats u komt met een bepaald trefwoord is mede afhankelijk van de
concurrentie, of u de site actueel houdt en of u een redelijk uniek product
levert.
Onderhoudsvriendelijk
Bij het ontwerp wordt rekening gehouden dat u later veranderingen wilt
doorvoeren. Niet alleen in tekst, maar wellicht ook in vormgeving.
Wijzigingen in vormgeving zijn zeer eenvoudig door te voeren omdat gebruik wordt
gemaakt van "stijlbladen" (CSS). Dit betekent dat een wijziging in
kleur, marges, lettertype of indeling maar op één plaats hoeft te gebeuren
en de hele site is aangepast.
Voorbeeld: deze pagina met ander stijlblad.
Toegankelijkheid
Uw site zal bekeken worden door bezoekers met een grote variëteit aan browsers, beeldschermen en besturingsprogramma's.
De sites worden daarom zodanig ontworpen dat ze in alle gevallen goed leesbaar
zijn.
Voorbeeldje van deze site in een browser die geen plaatjes en opmaak ondersteunt:
Ook de mensen zelf verschillen: een lettergrootte die voor u goed leesbaar is
kan voor anderen een probleem zijn.
Meer informatie
Fotografie en beeldbewerking
Beelden zijn zeer belangrijk op een site.
Desgewenst kan ik een fotoreportage van uw bedrijf maken. Voor dat doel is semi-professionele apparatuur (o.a.
Panasonic GH1) beschikbaar
Alle door u aangeleverde plaatjes worden individueel beoordeeld op scherpte,
helderheid en contrast en, waar dat nodig is, gecorrigeerd.
Technieken
Voor de websites gebruik ik, afhankelijk van de specifieke eisen, de volgende technieken: HTML,
CSS, Javascript, PHP, MySQL, Flash, animated gif's
(Zie voor een toelichting pagina 'Terminologie')
Levertijd
Wordt in overleg vastgesteld. Ervaring leert dat de ontwikkeltijd hoofdzakelijk bepaald wordt door de klant i.v.m aanlevering van teksten en beeldmateriaal, beoordeling van ontwerpen etc..
Testen
Om te voorkomen dat bezoekers van uw site geconfronteerd worden met
problemen, wordt veel aandacht besteed aan testen bij de ontwikkeling en na
ingebruikname van de site.
Als het eerste ontwerp gereed is, wordt dat voorgelegd aan een nieuwsgroep op
internet waar specialisten uit de hele wereld de kan krijgen om er kritisch naar
te kijken.
Omdat testen altijd onbewust vanuit een bepaald verwachtingspatroon verloopt
wordt u als klant nauw bij die testen betrokken.
Bij complexere sites, zoals bij de toepassing van een database, stel ik in
overleg met u een formeel testprotocol op.